Nic tak nie działa na wyobraźnię kierowcy, jak liczba koni mechanicznych lub cylindrów pod maską. W końcu to one odpowiadają za moc silnika Twojego auta. Sprawdź, co warto wiedzieć na ich temat.

Kierowcy przykładają dużą wagę do parametrów jednostki napędowej. O tym, czy auto jest zrywne, szybkie i „wykręca” dobre osiągi, decydują trzy poniższe elementy.

  1. Liczba cylindrów.
  2. Liczba koni mechanicznych.
  3. Pojemność skokowa (tzw. pojemność silnika).

Wszystko pięknie, ale czy wiesz, jak określić odpowiednią liczbę cylindrów oraz koni mechanicznych… Czy dwa cylindry i 100 KM wystarczą, żeby spełnić Twoje oczekiwania?

Nasz poradnik rozwieje Twoje wątpliwości. Dowiesz się z niego m.in.:

  • za co odpowiadają cylindry,
  • ile cylindrów powinien mieć silnik Twojego auta,
  • czym jest koń mechaniczny,
  • czy duża liczba koni mechanicznych nadaje silnikowi dynamizmu,
  • czym jest pojemność silnika i za co odpowiada,
  • co oznacza „downsizing silnika” i czy należy się go obawiać.

Za co odpowiadają cylindry?

„Ten silnik to klasyczny i sprawdzony 4-cylindrowiec”. Tego typu stwierdzenia często usłyszysz od sprzedawców samochodów lub dziennikarzy motoryzacyjnych.

Co to dokładnie oznacza?

Zaraz się tego dowiesz. Najpierw jednak trochę podstaw.

W cylindrach powstaje moment obrotowy, niezbędny do wytworzenia siły napędowej na kołach. Silnik musi być na tyle silny, aby zapewnić autu odpowiednią dynamikę, ale i oszczędną jazdę. W uproszczeniu: mały samochód ma mało cylindrów, a duży… więcej. Ile dokładnie? – to zależy od kilku czynników.

Zobacz, jak to wygląda w praktyce:

ruchy wykonywane przez tłok w cylindrze silnika spalinowego

Poglądowy rysunek wyjaśniający ruchy wykonywane przez tłok w cylindrze silnika spalinowego. Źródło: Wikipedia.

Przyjmuje się, że optymalna pojemność skokowa jednego cylindra to ok. 0,5-0,6 cm3. Dlatego 2-cylindrowiec ma zazwyczaj pojemność ok. 1.0-1.2 l, 3-cylindrowiec 1.5-1.8, a 4-cylindrowiec przynajmniej 2.0.

Co ciekawe, w najnowszych jednostkach napędowych te wartości wynoszą zaledwie 0,3-0,4 l. Efekt? Niższe zużycie paliwa i mniejsze gabaryty silnika. A to oznacza mniejszą masę.

Czy te silniki są słabsze? Nie! Osiągają wyższy moment obrotowy przy niskich i średnich obrotach. Dlatego coraz częściej słychać opinie, że małe silniki (2- i 3-cylindrowe o pojemnościach 0.8-1.2 l), mają przewagę nad 4-cylindrowymi. Mają mniejsze gabaryty i opory mechaniczne oraz szybciej osiągają temperaturę roboczą.

Czy należy stawiać tylko na 2- i 3-cylindrowce?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć: TAK lub NIE.

Mniejsze silniki mają sporo zalet, ale także wad. Wynikają one najczęściej z wtrysku bezpośredniego oraz doładowania. Problemy mogą być widoczne szczególnie w momencie wzrostu obciążenia ich sprawności. Co to znaczy?

Małe jednostki napędowe są oszczędne, gdy jeździsz spokojnie na niskich i średnich obrotach. Przy szybkiej i dynamicznej jeździe, gdy silnik „wchodzi” na wysokie obroty, zużycie paliwa gwałtownie rośnie.

Dlatego, jeżeli często poruszasz się po autostradach i innych pozamiejskich drogach, postaw na auto z silnikiem czterocylindrowym.

Za to w trybie miejskim mniejszy silnik sprawdzi się dobrze (czytaj: ekonomicznie).

Ile koni mechanicznych powinno mieć Twoje auto?

Przyjęło się, że im więcej koni pod maską, tym lepsze osiągi i wrażenia z jazdy. Zaraz się do tego odniesiemy, ale najpierw – znowu – trochę podstaw.

Co to jest koń mechaniczny i skąd wzięła się ta nazwa?

Przez wiele lat koń mechaniczny określał potencjał jednostki napędowej.

Czy wiesz, że zwrot „koń mechaniczny” ma swoje początku w XVII w. Powstał, aby zobrazować potencjał silnika, porównywany do mocy wytrzymałości zwierzęcia. Dopiero James Watt podszedł do tego zagadnienia bardziej metodycznie. Z jego obliczeń wynikało, że koń potrafi obrócić kieratem o promieniu 3,7 metra 144 razy w ciągu godziny. Potencjał zwierzęcia ustalił na poziomie 800 N. Dlatego po dokonaniu obliczeń w jednostkach SI jeden KM odpowiada wartości 745,7 wata.

W kolejnych latach koncerny motoryzacyjne wpisywały w specyfikacjach technicznych kilowat jako jednostkę mocy silnika. To samo zaczęły robić wydziały komunikacji, odpowiadające za rejestrację pojazdów w poszczególnych krajach.

Mimo to „koń mechaniczny” wciąż służy do obrazowego przedstawienia siły jednostki napędowej. Obecnie 1 kW to 1,36 KM.

Liczba koni mechanicznych, a moment obrotowy?

Koń mechaniczny to jeden z kluczowych parametrów jednostki napędowej. To prawda, że im więcej koni, tym lepsze długofalowe osiągi silnika. Dlatego że odpowiadają one za jego moc.

Na co dzień większy wpływ na dynamikę jazdy ma natomiast moment obrotowy. Wyraża się go w niutonometrach. W dużym uproszczeniu odpowiada on po prostu za siłę silnika.

Na wysokość momentu obrotowego ma wpływ m.in. pojemność silnika…

Czym jest pojemność silnika i za co odpowiada?

Pojemność silnika (pojemność skokowa) to jeden z podstawowych parametrów auta. Zależą od niego: moc silnika, prędkość maksymalna oraz wysokość momentu obrotowego.

Pojemność skokową podaje się w centymetrach sześciennych.

Same parametry to nie wszystko. Od pojemności silnika zależy również wysokość stawki ubezpieczenia komunikacyjnego. Na jej podstawie rozróżnia się też klasy sportów motorowych.

Czym dokładnie jest pojemność silnika?

To suma różnic między maksymalną a minimalną objętością każdego z cylindrów.

Czy to oznacza, że im wyższa pojemność silnika, tym lepiej?

Niekoniecznie. Podobnie jak w przypadku liczby cylindrów. Jeżeli na co dzień poruszasz się w cyklu miejskim to bez problemu wystarczy Ci silnik o pojemnościach 1.0 – 1.4 litra. Tym bardziej że nawet niewielkie najnowsze jednostki napędowe mogą generować moc ponad 100 KM.

Z kolei napędy o pojemności co najmniej 2000 cm3 to z pewnością większa dynamika i lepsze wrażenia z jazdy, ale i wyższe koszty zakupu oraz eksploatacji. I to nie tylko, jeśli chodzi o opłaty za polisę OC. Musisz się również liczyć z większym zużyciem paliwa oraz kosztów serwisowania podzespołów.

Pamiętaj też, obecnie te najmocniejsze napędy są w odwrocie. Jeszcze kilka lat temu były uważane za szczytowe osiągnięcia motoryzacji. Dziś w cenie są jak najlepsze parametry z dużo mniejszych motorów. Nazywa się to downsizingiem silników.

Motoryzacyjny downsizing, czyli mniej znaczy więcej

Jeszcze na początku XXI w. producenci samochodów z dumą prezentowali na targach motoryzacyjnych auta z 6-litrowymi silnikami. Rozmach przystopowały w ostatnich latach coraz bardziej restrykcyjne przepisy proekologiczne oraz dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii w motoryzacji.

Dlatego od blisko 10 lat koncerny motoryzacyjne przestawiły technologie produkcji na downsizing, czyli zastępowanie wielkich silników mniejszymi, ale za to dużo bardziej wydajnymi.

Jeszcze kilka lat temu downsizing był stosowany głównie w autach kompaktowych. Obecnie ten trend dotyczy już niemal wszystkich segmentów pojazdów, nawet marek premium oraz SUV-ów.

Efekt? Średnie spalanie paliwa na poziomie niższym niż 10 l na 100 km to obecnie standard rynkowy. Współczesne silniki emitują też „czystsze” spaliny, niż stare jednostki napędowe.

Udało nam się Cię przekonać do aut z małymi silnikami? A może szukasz pojazdu z dużą liczbą koni i 4 cylindrami pod maską? W Master1.pl znajdziesz każdy z tych pojazdów. Sprawdź, jakie modele są aktualnie w ofercie.