Na co zwracać uwagę przy zakupie samochodów z napędami alternatywnymi?

Za moc silników spalinowych odpowiadają cylindry, konie mechaniczne oraz pojemność skokowa. A jakie parametry silnika są najważniejsze w przypadku napędów elektrycznych lub hybrydowych? Tłumaczymy.

Samochody z silnikami hybrydowymi nie są już nowinką zarezerwowaną dla marek premium. Niemal każdy producent ma w swojej ofercie przynajmniej jeden model z takim napędem.

Auta hybrydowe bez problemu kupisz też z rynku wtórnego. Zobacz, jakie modele znajdziesz w ofercie Master1.pl

Chcesz wiedzieć, czy opłaca się kupować używaną hybrydę? Szczegółową odpowiedź na to pytanie znajdziesz w tym poradniku.

No i są też auta elektryczne, które wjeżdżają na polskie ulice powoli, ale z czasem będzie ich coraz więcej.

Silniki alternatywne to wciąż zagadka dla wielu kierowców. Czy w ich przypadku należy kierować się liczbą koni mechanicznych pod maską? Jak ocenić moc silnika w przypadku aut elektrycznych, jeśli pojemność skokową zastąpiła moc elektryczna?

Tego dowiesz się z naszego poradnika. Wyjaśniamy w nim:

  • jak działa napęd hybrydowy,
  • jakie są rodzaje hybryd,
  • jakie są podstawowe parametry silników hybrydowych i elektrycznych,
  • jak obliczyć moment obrotowy auta z silnikiem elektrycznym,
  • jakie są standardowe pojemności baterii w autach elektrycznych.

Jak działa napęd hybrydowy?

W największym skrócie: napęd hybrydowy to wspólna praca benzyny i prądu.

Silnik elektryczny wspiera silnik spalinowy podczas ruszania i przyspieszania. Napęd hybrydowy umożliwia ruszanie przy użyciu wyłącznie motoru elektrycznego. A także pokonywanie niewielkich odległości przy prędkościach miejskich bez udziału jednostki benzynowej.

Jakie są rodzaje hybryd?

Na rynku znajdziesz różne rodzaje napędów tego typu.

  • Klasyczny napęd hybrydowy

Najpopularniejszy rodzaj. Polega na połączeniu dwóch silników: elektrycznego i spalinowego, które mogą pracować szeregowo lub równolegle.

  • Hybryda typu plug-in

Napęd typu plug-in pozwala ładować silnik elektryczny za pomocą wtyczki. Tak jak w przypadku aut elektrycznych.

  • Miękka hybryda

W autach z układem mild hybrid pierwsze skrzypce gra silnik spalinowy. Elektryczny pełni rolę alternatora i rozrusznika. Oznacza to, że samochód jest napędzany elektrycznie tylko przy ruszaniu i w początkowych prędkościach.

Jak analizować parametry techniczne silnika hybrydowego?

Skąd masz wiedzieć, że wybrany model z napędem hybrydowym zapewni dynamiczną jazdę i „wykręci” dobre osiągi?

Możesz kierować się parametrami silnika benzynowego. Takimi jak:

  • cylindry: zapewniają dynamikę, ale i oszczędną jazdę.
  • konie mechaniczne: odpowiadają za moc silnika.
  • pojemność skokowa: ma wpływ na moc silnika, prędkość maksymalną oraz wysokość momentu obrotowego.

Chcesz poznać więcej szczegółów. Znajdziesz je w poradniku: Podstawowe parametry silnika. Co warto nich wiedzieć.

A co z silnikiem elektrycznym? Czy jego parametry możesz całkowicie pominąć? Niezupełnie.

Jak już wiesz, samochody hybrydowe wyposażone są w dwa silniki: spalinowy i elektryczny. A to wprowadza pewne zamieszanie w danych technicznych.

Analizując parametry samochodów hybrydowych spotkasz się z pojęciem moc systemowa.

Zanim wyjaśnimy, co ono oznacza, musisz poznać dwa pokrewne terminy:

  1. Moc maksymalna: największy iloczyn momentu i obrotów występujący w całym zakresie prędkości obrotowej silnika.
  2. Moc sumaryczna: suma maksymalnej mocy obu silników.

Co to jest moc systemowa samochodu hybrydowego?

To moc maksymalna samochodu wyposażonego w więcej niż jeden silnik. W przypadku hybryd to silnik spalinowy i elektryczny. Z tym, że to dwie zupełnie inne jednostki napędowe.

Silnik benzynowy osiąga maksymalną moc przy 5000 obr./min, a silnik elektryczny przy 3000 obr./min.
W praktyce oznacza to, że silnik elektryczny generuje swoje maksimum w niskich i średnich prędkościach obrotowych, a silnik benzynowy w wysokich.

Dlatego nie możesz sumować ich mocy maksymalnych, aby poznać maksymalną moc całego systemu.

Na przykład, silnik benzynowy osiąga moc 72 kW, natomiast elektryczny 53 kW. Moc układu to nie 125 kW, a jedynie 90 kW.

Brzmi skomplikowanie? Nie musisz tego wszystkie wiedzieć. Pamiętaj jedynie, że moc maksymalna hybrydy to moc systemowa, a nie moc sumaryczna.

Parametry techniczne samochodów z napędem elektrycznym

Przeglądając portale ogłoszeniowe z samochodami elektrycznymi zauważysz na pewno brak informacji o parametrach technicznych silnika.

Jak w takim razie ocenić, czy dany model będzie zwinny i dynamiczny?

Możesz kierować się liczba koni mechanicznych, tak jak w przypadku napędów tradycyjnych i hybrydowych.

I nie martw się, że „elektryki” nie zapewnią Ci adrenaliny podczas jazdy. Tak było może jeszcze kilka lat temu. Teraz na rynku znajdziesz modele bezemisyjne z przyspieszeniem na poziomie samochodów sportowych.

Na przykład, Tesla Model S ma pod maską 762 KM. Do „setki” przyspiesza w zaledwie 2,4 s. I to wcale nie jest wyjątek:

  • Jaguar I-Pace: 400 KM, do 100 km/h przyspiesza w 4,7 s,
  • Hyundai Kona Electric: 204 KM, do 100 km/h przyspiesza w 7,6 s. (najmocniejsza wersja tego modelu),
  • Audi e-Tron: 408 KM, do 100 km/h przyspiesza w 5,6 s.

A co zasięgiem auta elektrycznego?

W przypadku aut elektrycznych dynamika jazdy to nie wszystko. Kluczowy w ich przypadku jest zasięg, który zależy od pojemności baterii.

Bateria o pojemności 35 kWh pozwoli przejechać ok. 200 km. To jedna z mniejszych baterii na rynku.

Najczęściej spotkasz się z bateriami o pojemności:

  • 39,2 kWh – zasięg do ok. 300 km,
  • 64 kWh – zasięg do ok. 450 km.

W tej chwili na rynku znajdziesz również samochody elektryczne o zasięgu 500 kilometrów. Na razie tylko w autach premium oraz SUV-ach.

Jest jeszcze jedna kwestia: żywotność baterii.

Co ile lat trzeba wymienić baterię w aucie elektrycznym?

Bez obaw. Bez wymiany baterii przejdziesz od 240 do 300 tys. kilometrów. Jeżeli rocznie pokonujesz ok. 20 tys. km, to auto elektryczne posłuży Ci ponad 10 lat. Czyli podobnie, jak w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi.

Zastanawiasz się, ile kosztują nowe lub używane samochody z hybrydowe i elektryczne. Zobacz, jakie modele znajdziesz w ofercie Master1.pl