Funkcjonalne auto z dobrze zagospodarowanym nadwoziem

Skoda Fabia III to jedno z najpopularniejszych aut w segmencie B. Jest niedrogie, ma nowoczesny design i dobrze się je prowadzi. Poznaj szczegółowe informacje oraz najważniejsze wady i zalety tego modelu.

Szukasz sprawdzonego, funkcjonalnego i niedrogiego w utrzymaniu auta?

Ciekawą propozycją jest Skoda Fabia III. Zebraliśmy garść informacji i opinii, które pozwolą Ci lepiej poznać czeskiego reprezentanta segmentu B.

W artykule przeczytasz o:

Kliknij wybraną sekcję, aby przejść do wątku, który interesuje Cię najbardziej.

Linia nadwozia przyciąga uwagę

Praktyczne, niezawodne i trwałe. W taki sposób najczęściej opisują Skodę Fabię III dziennikarze i sprzedawcy. To jednak nie wszystko co można powiedzieć o tym modelu.

Zacznijmy od linii nadwozia…

Skoda Fabia trzeciej generacji jeździ po drogach od 2014 r.. Mimo to jej wygląd nie stracił na świeżości. Nadal konkuruje z innymi kompaktami pod względem designu. Tym bardziej, że czeski kompakt przeszedł niedawno facelifting przedniej części nadwozia.

 

Skoda Fabia III blue hatchback car blueSkoda Fabia III red lifting hatchback car

Fot. Skoda Fabia III przed i po faceliftingu. Źródło: Motofakty.pl

Opływowa i dynamiczna linia nadwozia nie zawsze były mocną stroną Skody Fabii. Wystarczy spojrzeć na jej pierwszą generację, aby przekonać się, jak bardzo zmieniła się pod względem stylistycznym.

Skoda Fabia I darkred hatchback car front

Fot. Skoda Fabia I. Źródło: Autofakty.pl

Zobacz modele Skody Fabia III dostępne w abonamencie Master1.pl.

Kilka faktów historycznych

Skoda Fabia zadebiutowała w 1999 r. Zastąpiła popularną wówczas Skodę Felicia. Podstawą do budowy auta była sprawdzona płyta podłogowa niemieckiego producenta, na której powstały takie auta jak Volkswagen Polo, Seat Ibiza czy Seat Cordoba.

W 2007 r. na rynku pojawiła się II generacja Skody Fabia. Podobnie jak jej poprzednik, Fabia II bazowała na płycie podłogowej Volkswagena Polo. W 2011 r. była najchętniej kupowanym w Polsce pojazdem segmentu B. Najnowsza, III generacja cieszy się jeszcze większą popularnością. W 2019 r. była trzecim najczęściej rejestrowanym samochodem w Polsce.

Skad Fabia III nie wyróżnia się pod względem technicznym od swoich poprzedniczek. Bazą do powstania tego modelu była ta sama platforma, na której zbudowano m.in. Skodę Rapid, Seata Ibizę, Volkswagena Polo czy Audi A1.

Dwie wersje nadwozia – pięciodrzwiowy hatchback i kombi

Skoda Fabia III white combi frontSkoda Fabia III white combi car rear
Skoda Fabia III grey hatchback car frontSkoda Fabia III hatchback car rear grey

Fot. Skoda Fabia III wersji kombi i hatchback. Źródło: Master1.pl

Zwróć uwagę, że wersje nadwozia różnią się przede wszystkim wymiarami i powierzchnią bagażnika.

Nie wiesz na jaki typ auta postawić? Zerknij to tabeli poniżej.

HatchbackKombi
Długość3992 mm4257 mm ↑
Szerokość1732 mm1732 mm
Szerokość z lusterkami bocznymi1958 mm1958 mm
Bagażnik
Maksymalna pojemność bagażnika1150 l1395 l ↑
Minimalna pojemność bagażnika330 l530 l ↑

Skoda Fabia III plans combi car

Skoda Fabia III plans combi car

 

Wymiary modelu hatchback i kombi. Źródło: Skoda

 

Skoda Fabia III blue trunk carSkoda Fabia III trunk car rear

Porównanie powierzchni bagażnika w wersji hatchback i kombi. Źródło: Skoda

Oto jak Skoda Fabia III wypada pod względem pojemności bagażnika.

Marka i modelHatchback

(minimalna i maksymalna pojemność bagażnika)

Kombi

(minimalna i maksymalna pojemność bagażnika)

Skoda Fabia III330 l / 1150 l530 l / 1395 l
Volkswagen Polo351 l / 1023 l –
Dacia Sandero II320 l / 1200 l –
Renault Clio IV300 l / 1146 l445 l / 1380 l
Hyundai i20326 l / 1042 l –
Seat Ibiza V355 l / 1165 l
Ford Fiesta292 l / 1093 l

Różnice w pojemności bagażnika są niewielkie. Zauważ jednak, że kombi to rzadkość w segmencie B. Jeżeli chcesz jeździć właśnie takim typem auta, to Skoda Fabia nie ma zbyt wielu konkurentów.

To tyle o nadwoziu. Teraz zajrzymy pod maskę.

Cztery silniki benzynowe i jeden diesel

W Fabii trzeciej generacji dominują silniki benzynowe. Wybierasz spośród 4 silników i 7 wariantów mocy.

Silnik benzynowyMocCharakterystyka
1.0 MPI65 i 75 KMProsty 3-cylindrowiec, bez doładowania, skomplikowanego osprzętu i z pośrednim wtryskiem paliwa. Nie licz na dynamikę jazdy. Sprawdzi się za to w codziennym poruszaniu się po mieście.
1.0 TSI95 i 110 KMNiska awaryjność to najmocniejsza strona tej jednostki napędowej. Zapewnia dynamikę jazdy przy stosunkowo niskim spalaniu: ok. 5,5 l/100 km
1.2 TSI90 i 100 KMMożesz liczyć na dobrą dynamikę jazdy i relatywnie niskie spalanie (ok. 6 l/100 km). Modelem z tym silnikiem bez problemu pokonasz nawet długie trasy.
1.4 TSI125 KMTen silnik daje najwięcej radości z jazdy. Niestety, to limitowana wersja, wprowadzona, aby uczcić rajdowe sukcesy Fabii w serii WRC2. Znajdziesz go tylko w 1300 egzemplarzach aut.

Wolisz diesle? W Skodzie Fabii III znajdziesz tylko jedną jednostkę wysokoprężną, dostępną w 2 wariantach mocy:

Silnik dieslaMocCharakterystyka
1.4 TDI90 i 105 KMNajwiększą zaletą diesla jest spalanie. Przy spokojnej jeździe potrafi spalić zaledwie ok. 3,5 l/100 km

Oczywiście w przypadku silników diesla na jednym tankowaniu pokonasz więcej kilometrów. Jednak w dłuższej perspektywie musisz liczyć się z częstszymi przeglądami i wyższymi kosztami serwisowania.

Wszystkie jednostki spełniają normę Euro 6. Niektóre wersje opcjonalnie połączone są z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów DSG.

Pełną specyfikację techniczną wszystkich silników znajdziesz na końcu artykułu.

Wybieraj spośród czterech wersji wyposażenia

Na komfort jazdy i codzienne użytkowanie wpływa także wyposażenie. W tym aspekcie Skoda Fabia III jest mocno zróżnicowana.

Do wyboru masz 4 wersje: Active, Ambition, Style i Monte Carlo. Każda z nich oferuje inny zakres funkcji i elementów.

Oto specyfikacja najważniejszych elementów wyposażenia, które znajdziesz w Skoda Fabia III.

Bezpieczeństwo i nowe technologieKomfortWygląd
ACS System pokolizyjnyKolumna kierownicy regulowana w pionie/poziomieKlamki wewnętrzne chromowane
ImmobilizerUchwyty ISOFIX na tylnych siedzeniachSpojler tylny
Tempomat adaptacyjnyGniazdo 12V w bagażnikuDach panoramiczny
System Start-Stop z funkcją odzyskiwania energiiTempomatRelingi dachowe
Easy Start – bezkluczykowe uruchamianie i wyłączanie silnikaOświetlenie bagażnikaLakier metalik
Easy Light Assistant – czujnik zmierzchuEl. podnoszenie szyb, przódSunSet – tylne szyby o wyższym stopniu przyciemnienia
Czujniki odległości przy parkowaniuLusterko wsteczne z funkcją przeciwoślepieniowąGrill przedni w kolorze czarnym z chromowaną ramką
HHC – wspomaganie ruszania pod góręPodpowiedź zmiany biegu
Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętówPakiet na bezdroża
Kamera ułatwiająca parkowanieKlimatyzacja automatyczna
BluetoothLusterka boczne regulowane elektrycznie i podgrzewane
ESP – system stabilizacji toru jazdySchowek na okulary
Hamulec antykolizyjny – multicollision brakeUchwyt z parasolką pod fotelem
Driver Alert – funkcja wykrywania zmęczenia kierowcyTylne oparcie składane, dzielone
Front Assist – kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowaniaPodgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej
Auto light assist – funkcja automatycznego włączania i zmiany światełZdalna obsługa nawigacji poprzez aplikację SKODA Command
Blind Spot Detection z Rear Traffic Allert – monit. martwego pola ze wspom. wyjazdu z miej. parkingSpryskiwacze lamp przednich ze wskaźnikiem poziomu płynu spryskiwaczy
eCall – wezwanie pomocy, poszerzony zakres komunikacji serwisowej, zdalny dostępPodłokietnik przedni ze schowkiem
Światła do jazdy dziennej LEDUSB w tylnej części pojazdu
Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczegoFotele przednie z funkcją podgrzewania
Poduszki powietrzne 6 sztuk (czołowe kierowcy i pasażera, boczne – przód, kurtyny powietrzne)Radio Swing Plus (ekran 6,5 cala, SmartLink+, Skoda Surround, 2 dodatkowe głośniki z tyłu)
Poduszki powietrzne 6 sztukSystem nawigacji sat. Amundsen
ABS + MSR + ASR + EDL + HBA + TPMgniazda SD/USB/AUX
Alarm z funkcją SAFEFotele sportowe ze zintegrowanymi zagłówkami
Zawieszenie sportoweHak holowniczy
Haczyki na siatki w bagażniku


Na co zwrócić uwagę kupując Skodę Fabia III z rynku wtórnego?

Ten model czeskiego producenta ma prostą konstrukcję. Jeżeli wybrany przez Ciebie model był dobrze serwisowany, nie powinien sprawiać wiele kłopotów.

Oto kilka elementów, które warto sprawdzić przy zakupie:

  • stabilizator zawieszenia,
  • bębnowy układ hamulcowy (stosowany w słabszych wersjach mocy),
  • wtryskiwacze w silniku diesla,
  • poprawne działanie klimatyzacji,
  • płynną pracę skrzyni biegów,
  • działanie sprzęgła (szczególnie w modelach z dużym przebiegiem),
  • zapełnienie filtra cząstek stałych,
  • zużycie sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowy.

Szukasz sprawdzonego auta z pewnego źródła? Postaw na auta po kontraktach leasingowych z Master1.pl.

Więcej o samochodach pokontraktowych przeczytasz w tych artykułach.

Nie chcesz martwić się dodatkowymi kosztami związanymi z naprawą swojego auta?

Wybierz Skodę Fabię III w Abonamencie Comfort. Otrzymasz pełną obsługę serwisową w ustalonym w umowie limicie kilometrów.

Co to oznacza w praktyce?

W razie awarii bezkosztowo skorzystasz z usługi serwisowej w warsztacie zlokalizowanym możliwie najbliżej Ciebie. A jeżeli samochód jest naprawiany z tytułu szkody komunikacyjnej, otrzymasz auto zastępcze.

To nie wszystko! Zobacz, co jeszcze zyskujesz finansując auto w abonamencie:

 

Zobacz modele Skody Fabia III dostępne w Abonamencie Comfort

Zalety i wady

Skoda Fabia trzeciej generacji to auto z licznymi zaletami i kilkoma wadami.

ZaletyWady
  • tanią eksploatację i dostępność części,
  • duży wybór opcji wyposażenia (każdy powinien znaleźć coś dla siebie)
  • niski promień skrętu i niewielki gabaryty, które ułatwią jazdę w mieście.
  • stosunkowo dużą pojemność bagażnika,
  • możliwość aranżacji przestrzeni bagażowej, w przypadku wersji kombi,
  • łatwa dostępność części,
  • dobrze zabezpieczony antykorozyjnie (bez kolizyjnych napraw blacharskich, nadwozie posłuży latami)
  • ograniczona oferta silnikowa,
  • przeciętna jakość materiałów użytych we wnętrzu pojazdu,

Zobacz, jak Skoda Fabia wypadła w naszym teście:


Jak sfinansować Skodę Fabię?

W Master1.pl masz do wyboru 3 sposoby finansowania:

  1. Abonament (również dla firm)
  2. Leasing
  3. Zakup za gotówkę

Zobacz wybrane modele Skody Fabia dostępne w ofercie Master1.pl

RocznikTypSposób finansowaniaCena
Skoda Fabia III black hatchback car front

SKODA FABIA 1.0 TSI AMBITION

2016 r.HatchbackGotówkaod 25000 zł brutto
Zobacz wszystkie modele Skody Fabia dostępne za gotówkę
Skoda Fabia III grey hatchback car front

SKODA FABIA 1.0 TSI AMBITION

2017 r.HatchbackAbonament dla Ciebieod 919 zł brutto/m-c*
Zobacz wszystkie modele Skody Fabia dostępne w abonamencie
Skoda Fabia III silver hatchback car front

SKODA FABIA 1.2 TSI AMBITION

2016 r.KombiAbonament dla firmod 961 zł brutto/ m-c**
Zobacz wszystkie modele Skody Fabia dostępne w abonamencie dla firm
Skoda Fabia III silver combi car front

SKODA FABIA 1.4 TDI AMBITION

2016 r.KombiLeasingod 356 zł brutto/m-c**
Zobacz wszystkie modele Skody Fabia dostępne w leasingu

*opłata na start, limit 20 000 km rocznie. Pakiet Abonament Comfort, który w miesięcznym czynszu uwzględnia: ubezpieczenie OC+AC+NNW, koordynację likwidacji szkód, samochód zastępczy, serwis ogumienia – wymiana opon 2x w roku i przechowywanie, pełną obsługę serwisową w limicie 20 000 km

**0 zł opłaty na start, limit 20 000 km rocznie. Pakiet Abonament Comfort, który w miesięcznym czynszu uwzględnia: ubezpieczenie OC+AC+NNW, koordynację likwidacji szkód, samochód zastępczy, serwis ogumienia – wymiana opon 2x w roku i przechowywanie, pełną obsługę serwisową w limicie 20 000 km

***10% opłaty na start, limit 30 000 km rocznie, okres umowy 36 miesięcy. Pakiet Basic, który uwzględnia użytkowanie samochodu i koordynację likwidacji szkód.

Pełna specyfikacja techniczna

1.0 MPI1.0 MPI*1.0 TSI**1.0 TSI**1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.4 TDI1.4 TDI
Roczniki2014-18od 2014od 2017od 20172014-172014-1720182014-182014-18
Silnik – typ, liczba zaworówbenz. R3/12benz. R3/12t.benz. R3/12t.benz R3/12t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.diesel R3/12

t.diesel R3/12

Rodzaj napędu rozrządupasekpasekpasekpasekpasekpasekpasekpasekpasek
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)99999999999911971197139514221422
Moc maks. (KM) przy obr./min

65/5000-6000

75/620095/5000-5500110/5000-550090/4400-5400110/4600-5600125/5000-600090/3000-3250105/3500-3750
Maks. mom. (Nm) przy obr./min95/3000-430095/3000-4300160/1500-3500200/2000-3500160/1400-3500175/1400-3500200/1400-4000230/1750-2500250/1750-2500
Skrzynia biegów***5M5M5M6M, 7DSG5M6M, 7DSG7DSG5M,7DSG5M
Prędkość maksymalna (km/h)160172185196182196203182196
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)15,714,710,69,510,99,48,811,110,2
Spalanie (wg EU; l/100 km)****5,7/4,1/4,75,8/4,2/4,85,3/3,8/4,35,3/3,8/4,35,9/3,9/4,66,1/4,0/4,86,3/4,1/4,94,0/3,1/3,44,0/3,3/3,5

*dane dla wersji 5-drzwiowej;
**w 2018 r. osiągi się nieco pogorszyły, co było związane z wprowadzeniem nowej normy WLTP;
***M – manualna, DSG – automatyczna dwusprzęgłowa;
****zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Zobacz wszystkie modele z segmentu B dostępne w ofercie Master1.pl