Używana hybryda. Sprawdź koszty eksploatacji

Chcesz postawić na używane auto hybrydowe, ale obawiasz się kosztów eksploatacji? Świetnie trafiłeś! Przetestowaliśmy jedną z najpopularniejszych hybryd na rynku i mamy dla Ciebie masę informacji.

Hybryda to stabilna technologia

Na początku obalmy podstawowy mit na temat hybryd. Wbrew powszechnym opiniom, napęd hybrydowy nie jest już rynkową nowością.

Hybrydy pojawiły się na rynku pod koniec lat 90. Za pioniera tego rozwiązania uważa się Toyotę, która – choć trudno w to uwierzyć! – produkuje hybrydy od 22 lat!

W Polsce o hybrydach zrobiło się głośno kilka lat temu. Auta z tym napędem wciąż stanowią tylko kilka procent wszystkich samochodów. Mimo to w ostatnim czasie ich popularność rośnie .

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2014 roku polscy kierowcy kupili niespełna 4000 samochodów hybrydowych.

Kolejne lata przyniosły rosnącą sprzedaż – w 2015 roku kupiono 5600 takich aut, w 2016 – 9889.

W 2017 roku nastąpił niespodziewany skok sprzedaży – łącznie 17 055 hybryd.

W 2018 roku na polskie drogi wyjechało póki co najwięcej, bo aż 23 390 takich aut.

Sprzedaż samochodów hybrydowych w Polsce w latach 2014-2018

Tendencja wzrostowa utrzymuje się – w pierwszym kwartale 2019 roku było ich o prawie jedną czwartą więcej niż rok wcześniej.

Najpopularniejsza hybryda? Toyota.

Dziś niemal każdy producent stara się mieć w swojej ofercie samochód hybrydowy lub elektryczny. Ale dla polskich kierowców hybryda najczęściej wiąże się modelami Toyoty.

Z danych za 2019 roku wynika, że na 10 najlepiej sprzedających się modeli tego rodzaju aż 7 pochodzi od tego japońskiego producenta.

Warto wiedzieć, że w 2018 roku auta hybrydowe stanowiły niemal 30% spośród wszystkich sprzedanych przez Toyotę modeli na polskim rynku.

Sprzedaż Toyot hybrydowych w Polsce w 2018 roku

Jak widzisz, polscy kierowcy przestali „bać się” napędu hybrydowego. Z dalszej części tekstu dowiesz się, na czym dokładnie polega jego działanie.

Jak działa napęd hybrydowy?

W największym skrócie: napęd hybrydowy to wspólna praca silnika benzynowego i elektrycznego.

Silnik elektryczny wspiera silnik spalinowy podczas ruszania i przyspieszania. Napęd hybrydowy umożliwia ruszanie przy użyciu wyłącznie silnika elektrycznego. A także pokonywanie niewielkich odległości przy prędkościach miejskich bez udziału silnika benzynowego.

To może dać znaczące oszczędności paliwa – szczególnie podczas jazdy w korku.

Czy hybrydę można ładować prądem z sieci elektrycznej? Niektóre modele tak.

Jednak większość producentów doszła do wniosku, że system odzyskiwania energii z hamowania oraz praca silnika benzynowego wystarczą. Z tego powodu hybrydy często nie mają opcji ładowania energii z zewnętrznego źródła.

Dla Ciebie oznacza to wygodę i oszczędność. Nie ponosisz dodatkowych kosztów ładowania baterii, a Twoje auto ma niższe średnie zużycie paliwa.

Rodzaje hybryd

Na rynku znajdziesz różne rodzaje napędów tego typu. Do dyspozycji masz klasyczne hybrydy, ich odmiany typu plug-in oraz układ mild hybryd, nazywany „miękką hybrydą”. Różnice opisaliśmy dla Ciebie poniżej.

Klasyczny napęd hybrydowy

Najpopularniejszy rodzaj. Spopularyzowała go Toyota w modelach: Prius oraz Auris

Polega na połączeniu dwóch silników: elektrycznego i spalinowego, które mogą pracować szeregowo lub równolegle.

Na miejskich dystansach pojazdem z silnikiem hybrydowym można podróżować w trybie wyłącznie elektrycznym. Jazda na akumulatorach najlepiej sprawdza się w czasie powolnej jazdy w korku lub podczas ruszania (wtedy osiągasz największe oszczędności).

Pojemność akumulatorów jest jednak niewielka, więc po pewnym czasie włącza się tryb szeregowy. Oznacza to, że silnik spalinowy musi zacząć spalać paliwo, aby doładować baterię.

Natomiast, gdy jest potrzeba wykorzystania pełnej mocy napędu w samochodzie (np. wyprzedzanie, gwałtowne przyspieszanie), hybryda przechodzi w tryb równoległy.

Tryb równoległy oznacza, że samochód napędzają oba silniki, a do dyspozycji kierowcy oddawana jest pełna moc.

Hybryda typu plug-in

Napęd typu plug-in pozwala ładować silnik elektryczny za pomocą wtyczki. Tak jak w przypadku aut elektrycznych, prawda?

Hybrydą typu plug-in są m.in. takie modele jak: Toyota Prius HPV, KIA Niro PHEV, MINI Cooper SE Countryman, Hyundai IONIQ czy Volvo XC60 T8.

To kierowca decyduje, jakiego napędu będzie używał. Jazda jest możliwa nawet przy braku benzyny.

Plug-in pozwala też wjechać do strefy bezemisyjnej. Takie miejsca coraz częściej pojawiają się w dużych miastach w Europie.

Kiedy hybryda plug-in jest najbardziej opłacalna?

Ta opcja napędu jest szczególnie dobra, gdy masz pod dostęp do taniego źródła energii, np. posiadasz instalację fotowoltaiczną / turbinę wiatrową, czy hydroelektrownię. W ten sposób naładujesz akumulatory samochodu najtaniej.

Tak zwane “bezpłatne ładowarki” udostępnione w miejscach publicznych są tylko pozornie “darmowe”. W rzeczywistości nawet jeżeli nie chcemy, i tak „zrzucamy się” na ich działanie. Ładowarki na stacjach paliw są wliczone w cenę paliwa. A ładowarki wystawione przez koncerny energetyczne opłacamy w rachunkach za prąd.

Pamiętaj też, że ten stan jest przejściowy. Wiele państw na świecie w ten sposób wspomaga wejście na rynek nowej technologii. Gdy pojawi się wystarczająca liczba pojazdów elektrycznych, ładowanie akumulatorów będzie odpłatne i opodatkowane.

Miękka hybryda

W autach z układem mild hybrid pierwsze skrzypce gra silnik spalinowy. Elektryczny pełni rolę alternatora i rozrusznika. Oznacza to, że samochód jest napędzany elektrycznie tylko przy ruszaniu i w początkowych prędkościach.

Napęd mild hybryd znajdziesz m.in. w takich modelach jak: Audi A6/A7, Mercedes-Benz GLE 580 czy nowej wersji Volkswagena Golfa.

Dodatkowym elementem każdej instalacji mild hybrid jest drugi akumulator, magazynujący energię na potrzeby silnika elektrycznego.

Zalety samochodu z napędem hybrydowym

Dla wielu użytkowników, największą zaletą hybryd jest oszczędność paliwa. Umiejętnie używany samochód kompaktowy z napędem hybrydowym może zużywać średnio nawet 4 l benzyny na 100 km.

Dla porównania, to samo auto z dwulitrowym dieslem zużywa średnio 4.3 l/100 km, a z silnikiem benzynowym 6 l/100km.

Jakie oszczędności daje hybryda w skali roku?

Do analizy wzięliśmy: Toyotę Auris Hybrid 135 Premium z 2016 roku oraz przeciętne auto kompaktowe typu hatchback z silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 l, gdzie uśredniliśmy osiągi i spalanie.

Założenia donaszych wyliczeń:

  • Dystans przejechany w ciągu roku: 20 000 km
  • Średnia cena PB95 we wrześniu 2019: 5,01 zł

ToyotaAuto kompaktowe typu hatchback
Średnie spalanie w cyklu mieszanym*3,7 l/100km5,5 l/100km
Zasięg km na jednym baku w cyklu mieszanym podawany*1351 km873 km
Pojemność baku50 l48 l
Liczba tankowań w ciągu roku1523
Przybliżony koszt jednego tankowania250 zł240 zł
Całkowity koszt wydany na paliwo w ciągu roku3 750 zł5 520 zł
Średni miesięczny koszt paliwa312 zł460 zł

*wartości podawane przez producentów

Jeżdżąc hybrydą, miesięcznie oszczędzasz na paliwie 148 zł. To ok. 2000 zł rocznie!

Jak wypada hybryda w porównaniu z dieslem?

Pomimo podobnego poziomu spalania, koszty eksploatacji hybrydy wypadają korzystniej również w zestawieniu z silnikiem na olej napędowy.

Zwróć uwagę, że hybryda wykorzystuje silnik benzynowy, który ma prostszą konstrukcję i jest odporniejszy na awarie. Jego użytkownik pozbywa się problemów, które są zmorą posiadaczy używanych diesli, m.in. wtryskiwaczy, turbosprężarki, dwumasowego koła zamachowego, czy filtra cząstek stałych. Nie znajdziesz w hybrydzie także rozrusznika i alternatora oraz napędzających je pasków klinowych.

To wszystko oznacza, że do oszczędności na paliwie dodasz też niższe koszty serwisu!

Na pieniądze możesz przeliczyć także fakt bycia „eko”.

Właściciele aut elektrycznych i hybrydowych mogą liczyć na coraz więcej korzyści. W niektórych miastach Polski skorzystasz z niższego abonamentu parkingowego.

Nie wspominając już o możliwości wjazdu do ścisłego centrum miasta, które dla samochodów o konwencjonalnym napędzie jest coraz częściej zamknięte (np. w Krakowie).

Kiedy warto przesiąść się na hybrydę?

Auto hybrydowe to dobry wybór, jeżeli na co dzień poruszasz się głównie po mieście i to na krótkich trasach. Krótkich, to znaczy takich, które pozostają w zasięgu akumulatorów hybrydy.

Wielką zaletą samochodów hybrydowych jest fakt, że pozwalają uniknąć rozruchu silnika spalinowego na krótkich dystansach. Silniki spalinowe „nie lubią” pracować, gdy są zimne. Nie służy im także częsty rozruch.

Dzięki wsparciu ze strony silnika elektrycznego, hybrydy mogą używać tylko silnika elektrycznego.

W najpopularniejszych hybrydach akumulatory wystarczają na pokonanie dystansu do 2 km i jazdę z małą prędkością (do 50 km/h).

To idealne rozwiązanie na krótkich odcinkach  – np. dojazd do sklepu, czy odwiezienie dzieci do szkoły.

Używana hybryda – mity na temat kosztów eksploatacji

Nie ma się co oszukiwać. Nowa hybryda to spory wydatek. Dlatego dobrym rozwiązaniem może być zakup takiego samochodu z rynku wtórnego.

Obalamy mit, że eksploatacja używanego samochodu z napędem hybrydowym pochłonie majątek.

W praktyce jest inaczej. Hybrydy to stosunkowo proste i dopracowane konstrukcje. Jak wspomnieliśmy wyżej, nie ma w nich turbosprężarki, koła dwumasowego czy EGR, czyli elementów, które można spotkać w nowoczesnych silnikach spalinowych.

A co z kosztowną wymianą baterii?

Odpowiemy: regularnie serwisowany pojazd hybrydowy może pokonać nawet ponad 300 tys. km bez utraty żywotności baterii.

Co ważne, niektórzy producenci opracowali system, który informuje o awarii w akumulatorze, gdy nieprawidłowo pracuje tylko kilka ogniw. Czyli wystarczy wymienić 2-3 ogniwa i w ten sposób obniżyć koszt naprawy. Taki sposób informowania o awarii jest wykorzystywany m.in. w Toyotach.

Niektórzy producenci oferują pełną gwarancję na akumulatory w zamian za coroczną opłatę (z wliczoną kontrolą ich stanu w stacji diagnostycznej).

Zobacz, jak używana hybrydowa Toyota Auris wypadła w naszym teście:

Hybrydowa Toyota bez kosztów eksploatacji?

Pamiętaj, że zakup to nie jedyny sposób na to, żebyś mógł jeździć hybrydową Toyotą z rynku wtórnego.

Używaną Toyotę Auris z napędem hybrydowym możesz sfinansować za pomocą abonamentu (zwanego także wynajmem długoterminowym). Jest dostępny dla osób fizycznych, jak i przedsiębiorców.

Ten model finansowania ma cztery główne zalety:

  1. Nie ponosisz jednorazowego, wysokiego kosztu zakupu. Czyli nie musisz mieć oszczędności, aby zmienić obecny samochód na model hybrydowy.
  2. Nie martwisz się wysokimi kosztami eksploatacji samochodu z napędem hybrydowym. W opcji Comfort płacisz jedynie stały miesięczny czynsz i cieszysz się jazdą. My zajmujemy się wszelkimi sprawami związanymi z serwisem, ubezpieczeniem, naprawami.
  3. Możesz zmieniać samochód co roku. Umowa na abonament może trwać tylko 12 miesięcy. W tym czasie spokojnie cieszysz się napędem hybrydowym. Potem zmieniasz samochód na nowszy model. Co więcej, gdy zamówisz samochód on-line, masz 14 dni na testowanie samochodu (jeżeli nie będzie Ci odpowiadać, możesz go zwrócić).
  4. Nie martwisz się spadkiem wartości samochodu. Rynek samochodów z napędami alternatywnymi wciąż pędzi do przodu. Dlatego auto hybrydowe z rynku wtórnego może w ciągu kolejnych kilku lat odstawać technologicznie od najnowszych trendów.

Brzmi interesująco? W takim razie od razu sprawdź, modele hybrydowe dostępne w Master1.pl.