Wady i zalety automatycznych skrzyń biegów

Jeżeli planujesz zakup „automatu”, warto jak najwięcej się o nim dowiedzieć. Najważniejsze informacje zebraliśmy w poniższym poradniku.

Do niedawna „automaty” były domeną amerykańskich samochodów i segmentu premium. W efekcie wiedza kierowców na ich temat nie jest jeszcze w Polsce powszechna.

A dobrze jest wiedzieć, że istnieją różne rodzaje automatycznych skrzyń biegów i znać zasady poprawnego korzystania z nich.

Trzy rodzaje automatycznych skrzyń biegów

W samochodach osobowych najczęściej występują trzy rodzaje „automatów”: tzw. klasyczny automat, automat dwusprzęgłowy oraz bez sprzęgła.

1. Klasyczny automat

Jest to najpopularniejszy rodzaj skrzyni automatycznej.

Docenią ją przede wszystkim kierowcy stawiający na bezproblemową eksploatację. Nie jest to jednak idealna konstrukcja. Uznaje się, że osłabia dynamikę jazdy oraz zwiększa zużycie paliwa.

Dlatego ten klasyczny automat lepiej sprawdzi się w pojazdach z silnikiem o dużej pojemności skokowej i wysokim momencie obrotowym. W mniejszych jednostkach silników kierowca musi liczyć się z “ospałym” przyspieszeniem na trasie.

2. Dwusprzęgłowy DSG

Automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa DSG (Direct-Shift Gearbox) jest charakterystyczna dla pojazdów z Grupy Volkswagena (m.in. Skoda, Seat).

W 2003 r. ten producent jako pierwszy wprowadził skrzynie dwusprzęgłowe na rynek.

Od kilku lat to właśnie one są najczęściej wybierane przez kierowców, ponieważ zapewniają dobre osiągi i dynamiczną jazdę. Wynika to z połączenia skrzyń: mechanicznej i automatycznej, które zostały zastosowane w rozwiązaniu DSG.

Skrzynia może działać w pełnym trybie automatycznym, jak i z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów.

Musicie jednak wiedzieć, że pojazdy z automatem dwusprzęgłowym kosztują znacznie więcej, niż inne rodzaje „automatów”.

Zobacz test porównawczy skrzyni DSG w dwóch różnych modelach:

3. Automat bez sprzęgła

Ten typ automatycznej skrzyni biegów jest znany, jako CVT (ang. Continously Variable Transmission). Najczęściej traficie na niego w samochodach marki Lexus i Toyota.

Kierowca podróżujący bezstopniowym automatem w ogóle nie odczuwa zmiany biegów. Po wciśnięciu pedału gazu można słyszeć jednostajny dźwięk pracy silnika i takie samo przyspieszenie. Często pojawiają się zarzuty, że taki rodzaj skrzyni biegów nie zapewnia odpowiedniego „wrażenia z jazdy”.

Zaletą jest za to prosta konstrukcja tego rozwiązania. To oznacza, że serwisowanie jest tańsze, niż w przypadku skrzyń DSG.

Tak działa skrzynia CVT w 150-konnym Mitsubishi Outlander:

Szukasz samochodu z automatem?

Zobacz samochody z automatycznymi skrzyniami biegów w Master1.pl

Jaki rodzaj automatycznej skrzyni biegów jest najlepszy dla mnie?

Podsumowaliśmy cechy różnych konstrukcji automatów w formie tabeli. Dzięki niej szybciej zrozumiesz różnice pomiędzy skrzyniami biegów, które opisujemy w tym tekście.

TypKlasyczny automatDSGCVT
Zalety
  • płynna praca,
  • mało awaryjny przy odpowiedniej eksploatacji
  • niskie spalanie
  • wysoka dynamika jazdy
  • płynna praca
Wady
  • wymaga mocnego silnika, aby zapewnić dynamiczną jazdę
  • duże spalanie
  • wysokie koszty serwisowania i naprawy
  • wysoki koszt zakupu
  • wysoki koszt naprawy
  • późna reakcja na wciśnięcie gazu
  • niska trwałość
Marki samochodów
Ford, Mercedes, Audi, Skoda, VW, Seat, Toyota, Nissan, Lexus,
Koszty serwisowania✬✬✬✬✬✰✬✰✰
Trwałość ✬✬✬✬✬✰✬✰✰
Spalanie✬✰✰✬✬✬✬✬✰

Źródło: opracowanie własne

Jak korzystać z trybów jazdy automatycznej skrzyni biegów?

Przy pierwszym kontakcie z automatem dostrzeżesz ważny szczegół – automatyczna skrzynia posiada oznaczenia – P R N D. Zastanawiasz się, gdzie podziały się znane Ci numery biegów? Są skrzynie, na których także i te są oznaczone. Jednak nie zawsze.

Dlatego publikujemy kilka porad, które sprawią, że będziesz prawidłowo używać automatu:

Kierowcy korzystający z pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów nie zawsze właściwie używają zastosowanych w nich trybów jazdy.

W przeciwieństwie do manualnych skrzyń, im rzadziej przekładamy drążek „automatu”, tym lepiej.

To może dość oczywiste, ale warto przypomnieć, że każda automatyczna skrzynia biegów ma cztery podstawowe tryby jazdy oznaczone odpowiednimi symbolami:

  • P (ang. park), czyli parkowanie;
  • R (ang. reverse), oznacza jazdę do tyłu;
  • N (ang. neutral), to przełożenie neutralne;
  • D (ang. drive), oznacza jazdę do przodu;

Używaj trybów jazdy zgodnie z ich przeznaczeniem

Zmiana trybu pracy skrzyni. Jeżeli zmieniasz tryb pracy skrzyni, zawsze przedtem zatrzymaj pojazd i miej wciśnięty pedał hamulca.

Załączanie trybu P i N. Gdy zatrzymujesz samochód na chwilę (np. na czerwonym świetle) nie włączaj trybów P lub N. P wybieraj tylko, gdy masz zamiar wyłączyć silnik i zakończyć jazdę.

Tryb N przeznaczony jest tylko do sytuacji awaryjnych, czyli jeżeli potrzebne jest przemieszczenie pojazdu bez użycia silnika, np. pchanie lub holowanie.

Prosta zasada jazdy z automatem – jedna noga

Pamiętaj, aby do obsługi pedałów gazu i hamulca używać tylko jednej nogi (prawej). Operowanie obiema nogami zwykle kończy się wciskaniem hamulca (lewa noga odruchowo „szuka” sprzęgła) w niespodziewanych momentach jazdy.

Ta prosta zasada uratuje Twój wizerunek dobrego kierowcy oraz ubrania Twoich pasażerów pijących kawę podczas jazdy. Proste prawda?

Automatyczna skrzynia biegów – jak jeździć?

Z pozoru obsługa automatycznej skrzyni biegów wydaje się prosta – wystarczy wrzucić “D” i wcisnąć gaz. Warto jednak pamiętać o tych kilku zasadach, dzięki którym unikniesz częstych wizyt u mechanika.

N w czasie jazdy? Duży błąd!
Nigdy nie załączaj podczas jazdy bieg parkingowy, bo w tej pozycji przekładnia jest blokowana i elementy blokujące zostaną uszkodzone.

Gwałtowne ruszanie.
Ruszanie z głęboko wciśniętym pedałem gazu szkodzi automatycznej skrzyni biegów. Jeżeli lubisz dynamiczną jazdę, pamiętaj, aby wybrać tryb jazdy sportowej. Spalanie będzie wyższe, ale za to praca “automatu” prawidłowa.

Gaz i hamulec jednocześnie.
Nie wciskaj jednocześnie pedałów gazu i hamulca. Może spowodować awarię przekładni automatycznej, która nieoczekiwanie może przejść w tryb pracy awaryjnej.

Rozgrzewanie.
Pozwól, aby olej w skrzyni osiągnął temperaturę pracy. Szczególnie w warunkach zimowej eksploatacji istotne jest rozgrzanie mechanizmu i oleju eksploatacyjnego. Skrzynia rozgrzewa się wolniej od silnika i w pierwszych chwilach jej używania powinno się unikać znacznego obciążenia w postaci gwałtownego przyspieszania lub szybkiej zmiany biegów.

Gwałtowne zmiany biegów.
Unikaj gwałtownego i niepotrzebnego przełączania biegów w automacie. Takie działania zużywa sprzęgła znajdujące się między biegami. Staraj się wykonywać płynne i precyzyjne ruchy zmiany biegów.

Jakie masz doświadczenia i porady związane z automatyczną skrzynią biegów?
Podziel się nimi w komentarzach poniżej.