Czym różni się zakup SUV-a od innych modeli z drugiej ręki?

Kupując używanego SUV-a musisz zwracać uwagę na inne elementy, niż przy zakupie auta o standardowym typie nadwozia? Poniżej wszystko, co powinieneś o tym wiedzieć.

Oględziny używanego SUV-a zacznij od podwozia

Na początek warto skupić się na podwoziu i zawieszeniu.

Czy wiesz, że wiele modeli SUV-ów nie ma wzmocnionej konstrukcji? A to oznacza, że od klasycznych „osobówek” różni ich jedynie większa masa. To są klasyczne “bulwarowe tygrysy”. Dobrze wyglądają, ale mają nikłe właściwości terenowe. Zużycie takich SUV-ów podczas jazdy po bezdrożach może być znacznie większe niż w przypadku samochodów miejskich. Niestety, ich właściciele często nie zdają sobie z tego sprawy.

Dlatego przy zakupie zawsze warto sprawdzić, czy samochód był często eksploatowany w terenie. Jeśli tak, spodziewaj się drobnych, ale licznych śladów otarć lub wygięć, szczególnie w takich miejscach jak:

  • podłoga,
  • progi,
  • zbiornik paliwa,
  • osłony,
  • wahacze,
  • miska olejowa,
  • tłumik.

Jasne, tego rodzaju ślady można również zrobić w mieście. Jednak setki niewielkich rys, trawa czy ślady piasku wyraźnie wskazują, że auto mogło być często wykorzystywane do jazdy w terenie. A to z kolei oznacza, że powinniśmy się bliżej przyjrzeć jego zawieszeniu. Zwłaszcza pod kątem geometrii.

Jaki rodzaj zawieszenia w SUV?

Musisz sprawdzić nie tylko stan zawieszenia, ale także zdecydować się na jego rodzaj. Planujesz często zjeżdżać SUV-em z utwardzonej drogi? Być może lepszym wyborem dla Ciebie będzie np. zawieszenie z kolumną MacPhersona z podwójnymi wahaczami.

Zaletą kolumny MacPhersona jest kompaktowa budowa oraz niewielka mała waga, np. w porównaniu wielowahaczowymi konstrukcjami. To sprawia, że zapewnia duży skok zawieszenia i dobre tłumienie nierówności, przy jednoczesnym zapewnieniu dobrej trakcji nawet w autach o dużych mocach silnika.

Ilustracja: Kolumna McPhersona. Źródło: How Stuff Works.

Używany SUV z napędem 4×4

Wielu nabywcom używanych SUV-ów zależy na aucie wyposażonym w napęd na cztery koła. Jeśli do nich należysz, powinieneś zacząć od sprawdzenia, czy ten napęd w ogóle… działa!

Zaparkuj w tym celu auto na nawierzchni o niskiej przyczepności, np. na piasku. A potem dynamicznie rusz z miejsca. Samochodem ze sprawnym napędem 4×4 ruszysz stosunkowo szybko (w przeciwieństwie do np. jednostek przednionapędowych).

Samochody z napędem na cztery koła mają dwa elementy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę.

  1. Sprzęgła, które bywają mocno eksploatowane podczas jazdy w terenie lub holowania. W samochodach ze stałym napędem sprzęgła wypełnione płynem potrzebują jego regularnych wymian. Mechanizm różnicowy bywa nieco mniej wymagający, ale jemu również od czasu do czasu nie zaszkodzi świeży oleju.
  2. Tylny most, który musisz sprawdzić pod kątem wycieków.

Opony w samochodzie z napędem 4×4!

W samochodach z napędem na cztery koła musisz montować cztery identyczne opony i regularnie je przekładać.

Pamiętaj też o sprawdzeniu wału napędowego i potencjalnych luzów.

Producenci, którzy nie przewidują, że auto będzie eksploatowane poza utwardzoną drogą, nie przewidują też możliwości zużycia np. wału. Co za tym idzie, nie umożliwiają wymiany tylko poszczególnych elementów – a przecież wał, który trzeba wymienić w całości, generuje gigantyczne koszty.

Uważaj na korozję ozdobników

Kupując używany samochód zwracaj uwagę na istnienie ognisk korozyjnych. W szczególności dotyczy to własnie SUV-ów. I nie chodzi tu nawet o to, że często pochodzą one od producentów z Dalekiego Wschodu i mają tendencję do rdzewienia.

Tzw. ozdobniki, czyli często stosowane w tego typu samochodach dodatkowe nadkola, progi, osłony, mogą ukrywać ogniska korozji w miejscu połączenia z nadwoziem.

Pamiętaj, że zjazd z utwardzonej drogi to duże ryzyko kontaktu z wodą. Dlatego stan zabezpieczenia przed korozją jest niezwykle istotny.

Jak chronić się przed ryzykiem?

Odpowiedź jest prosta: kupić auto z wiarygodnego źródła

Opcją zawsze godną rozważenia jest odkupienie samochodu o znajomego pasjonata. Idealnie, jeżeli jest to osoba, która nie zajeżdża samochodu na śmierć, regularnie go serwisuje, interesuje się jego stanem. W tym przypadku – po prostu wiesz, co masz robić…

Jeżeli żaden z Twoich znajomych akurat nie sprzedaje SUV-a, możesz zainteresować się wynajmem takiego auta w abonamencie. W tym przypadku ewentualne kwestie serwisowania są już uwzględnione w miesięcznym czynszu.

Zobacz jakie SUV-y możesz wynająć w abonamencie na Master1.pl.

Master1.pl to gwarancja regularnego serwisu i rzetelnej historii napraw pojazdu. Wymarzony SUV w takiej sytuacji może służyć Ci długie lata.

Wolisz kupić używanego SUV-a? W Master1.pl możesz wybierać spośród 80 różnych modeli.